
GOE
PRODUCTION

GOE BIO GRANULAT
GOE BIOgranulat er et spin-off produkt fra oljeteknologi som produseres med norsk tømmer på Hjelmeland (Rogaland) av GOE – Production AS. Produktet er et rent naturprodukt og har passert alle krav til innhold av miljøgifter, tungmetaller etc. GOE BIOgranulat kan på sikt erstatte gummigranulat på kunstgressbaner.
For interesserte, er det mulig å få prøvespille på testbanen ved Sukkevann i Kristiansand. Ta kontakt med Randesund IL v/Daglig Leder Øystein Konradsen for henvendelser angående dette. Banen skal belastes med full kapasitet hvor trenere, unge spillere og seniorspillere vil ha anledning til å gi tilbakemeldinger gjennom en app som vurderer hele kunstgressystemet inkl. innfyllet. Appen fungerer som et datainnsamlingssystem, og vil gi et empirisk statistisk grunnlag for videreutvikling. Spillervurderingssystemet er utviklet av NFF og Sports Labs, sammen med det Svenske fotballforbundet. I tillegg vil fysisk standardiserte målinger utføres av FIFA-akkrediterte Sports Labs over en tidsperiode, for å dokumentere kvalitet på et objektivt og uavhengig grunnlag.

Granulatets fotballkarakteristikker:
-
Bestått testkrav for både FIFA QUALITY og FIFA QUALITY PRO på lab og banetest (gjennomført av Sports Labs, et FIFA-akkreditert laboratorium)
-
Elektrisk nøytral, klebrer seg i mindre grad til spillere
-
Fryser ikke (testet ned til -10 °C)
-
Kjøler ned banen ved varme og tørre temperaturer med opptil 10 °C (sammenlignet med gummigranulat)
-
Granulatets tekniske egenskaper:
-
Vekt: 426kg/m3 (+/-15%)
-
Partikkelform: B2 – kubisk. Alternativt med avrundede kanter.
-
Størrelse: 2.0-2.5 mm
-
Farge: Beige
-
Miljøvennlige egenskaper:
-
Ingen giftstoffer eller tungmetaller
-
100% biologisk
-
Negativt karbonregnskap. Dokumentasjon på nøyaktig karbonlagring er under revisjon
-
100% reduksjon av gummigranulat for hver baneinstallasjon
-
Resirkulerbart: granulatet har flere bruksområder etter endt levetid på bane
-
Granulatet har begrenset miljøpåvirkning
Data om produktet fås ved formell forespørsel om kjøp av produktet.